همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده‌هایی نظیر پرونده مهدی هاشمی، ستار بهشتی، فاضل لاریجانی، بیمه ایران و فساد بزرگ بانکی را تشریح کرد.

تشییع پیکر احمد صدر حاج سیدجوادی

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای دوشنبه 19 فروردین ماه در چهل و پنجمین نشست به سوالات خبرنگاران درباره آخرین وضعیت پرونده‌هایی نظیر پرونده مهدی هاشمی، ستار بهشتی، فاضل لاریجانی، بیمه ایران و فساد بزرگ بانکی توضیح داد. واکنش سخنگوی قوه قضاییه نسبت به اظهارات زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مبنی بر «سیاسی بودن صدور حکم متهمان فساد بزرگ بانکی» از دیگر بخش‌های این نشست بود.

مشروح چهل و پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه به تفکیک محورهای مطرح در این نشست به نقل از مهر در جدول آمده است:

ردیف

محور

جزئیات اظهارات سخنگوی قوه قضاییه

1

پاسخ به اظهارات زیباکلام عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره سیاسی بودن صدور حکم متهمان فساد بزرگ بانکی

  • افراد سیاسی همه را به کیش خود پندارند. این دادگاه با حضور وکلا انجام شد و تمام آحاد جامعه در جریان رسیدگی پرونده بودند؛ حال فردی سیاسی از نگاه سیاسی مطلبی می‌نویسد که قابل توجه نیست. شعبه دیوان عالی قابل شناخت است. آنها را می‌شناسند و به تقوا و تعهد خوش نام هستند. حکم را هم دقیق خوانده و تأیید کرده‌اند. برخی این حرف‌ها را نزنند، چه بگویند؟! باید به نحوی نظر سیاسی خود را ابراز کنند. البته برخی هم غیر از این آقا، منافع خود را در خطر می‌بینند و حرف می‌زنند.
  • این فساد بزرگ بانکی خیلی بد بود. هم در بورس تاثیر گذاشت و هم اعتبار کشور را لطمه زد. باید طوری از این حادثه استفاده کنیم که تکرار نشود. اگر دولت نیاید آسیب شناسی کند و مجلس کمک نکند، این حوادث تکرار خواهد شد. ما نباید با این حرف‌ها این فساد را لوث کنیم. اگر آقایان راه حل ارائه دهند خوب است. ما نمی‌خواهیم مچ‌گیری کنیم بلکه باید کاری کرد که دیگر کارمند بانک پیدا نشود که 2 میلیارد تومان رشوه بگیرد و صدها میلیارد ضرر بزند.

2

زمان اجرای حکم پرونده فساد بانکی

  • زمان حکم را نمی‌توانم اعلام کنم. افرادی که حکم آنها قطعی شده از طرف دادگاه پرونده‌شان به اجرای احکام ارسال شد و اجرای آن نیازمند مقدمات است. برخی باید حبس شوند، برخی رد مال دارند و برخی هم مجازات و شلاق. البته گزارش‌هایی از گمرک به ما رسیده که در حال رسیدگی هستیم. اگر ثابت شود تخلفی صورت گرفته ممکن است میزان جرایم افزایش یابد. حتی احتمال تجدید محاکمه مفسدان هم وجود دارد.

3

متهمان جدید پرونده فساد بزرگ

  • 11 متهم جدید این پرونده، پرونده‌شان به تجدیدنظر رفته و شعبه 36 هنوز نظر خود را اعلام نکرده است. تعدادی کیفرخواست جدید هم برای بانک صادرات و ملی صادر شده که منتظر نوبت دادگاه هستیم.

4

آخرین وضعیت پرونده بیمه ایران

  • پرونده در دیوان عالی است و هنوز رأی صادر نشده است. الباقی متهمان و افراد این پرونده هم باید بگویم یا در دادسرا است یا در دادگاه ولی هنوز حکمی صادر نشده است.

5

نتیجه لیست بدهکاران بانکی

  • با بدهکاران بانکی صحبت کردیم. برخی رفتند تسویه کردند و برخی هم از ماده 29 استفاده کرده و با بانک‌ها به توافق رسیدند ولی آنهایی که نرفتند احضار شده و برایشان پرونده تشکیل شد. در مجموع این افراد 800 نفر بودند که بالای یک میلیارد به بانک‌ها بدهکار بودند. اگر ثابت شود نوسانات بازار موجب بدهی بوده به آنها زمان داده می‌شود در غیر این صورت برخورد قانونی خواهد شد. البته برخی هم بازداشت شده‌اند و برخی بانک‌ها هم تا مرداد ماه به بدهکاران فرصت داده‌اند.

6

نوع برخورد قوه قضاییه با عامل مرگ بودن «پراید»

  • در مورد اصلاح صنعت خودرو و جاده‌ها که منجر به مرگ می‌شود باید همه تلاش کنیم و مسئولین هم دنبال اصلاح هستند ولی اگر مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص کند و جرمی مشهود باشد به ما اعلام می‌کند. مانند خودروی هوو که ما وارد شدیم.

7

آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی

  • عصر دوشنبه 19 فروردین ماه با قاضی سراج صحبت کردم. ایشان پرونده را مطالعه کردند ولی هنوز تعیین وقت دادگاه نشده است. در مورد پروند فائزه هاشمی هم وی آزاد شده ولی پرونده دیگری در مورد حوادث داخل زندان دارد که تصمیم نهایی گرفته نشده و هنوز حکمی صادر نشده است.

8

تشکیل کارگروهی در قوه قضاییه درباره حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

  • قوه قضائیه به سهم خود در اولین جلسه مسئولان عالی قضایی در سال 92 بلافاصله به این موضوع پرداخت و کارگروهی تشکیل شد تا در آن بررسی شود که قوه قضائیه چه اقدام و وظایفی را در خصوص حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی برعهده دارد. قرار است در جلسه این هفته مسئولان عالی قضایی نتیجه کار این کارگروه اعلام و تصمیم اتخاذ شود.

9

عفو 1059 زندانی

  • 1059 زندانی عفو شدند. بعضی از این افراد حبس‌شان کاهش یافت و برخی نیز مجازات‌های غیر از زندان داشتند. همچنین ریاست قوه قضائیه مانند سال‌های گذشته بخشنامه‌ای به سازمان زندان‌ها ابلاغ کرد که در آستانه سال نو به زندانیانی که محکومان مالی غیر از کلاهبرداری بوده یا در زندان وضعیت خوبی داشته و در صورت بیرون آمدن از زندان مرتکب مفسده نمی‌شوند مرخصی داده شود. در این راستا بیش از 30 هزار نفر از مرخصی استفاده کردند.

10

اشتغال زندانیان

  • انتظار جامعه و خانواده زندانیان این بود که افرادی که می‌توانند کاری انجام دهند و برای جامعه و خانواده خود مفید باشند بیکار نبوده و در همین راستا تعاون زندان‌ها سال گذشته تغییراتی را انجام داده که بر اساس آن در 8 ماهه نخست سال 91، 57 کارگاه تشکیل و 1400 زندانی مشغول کار شدند.

11

تصادف مرگبار دیپلمات عربستان در تهران و مرگ دو زائر ایرانی در فرودگاه جده

  • موضوع مرگ دو زائر ایرانی در فرودگاه جده از سوی وزارت امورخارجه در حال بررسی است و من بعید می‌دانم که این دو ماجرا با هم در ارتباط باشد اما باید نتیجه تحقیقات وزارت امورخارجه به پایان برسد. در خصوص تصادف دیپلمات عربستانی در تهران نیز باید بگویم این فرد ممنوع‌الخروج شده و پرونده وی در دادسرا در حال رسیدگی است. در خصوص مستی وی در زمان حادثه نیز باید تحقیقات دادسرا به نتیجه برسد.

12

آخرین وضعیت پرونده فاضل لاریجانی

  • این پرونده 5 ، 6 متهم دارد که از دو نفر آنها هنوز به طور کامل تحقیق نشده است. از سه نفر به طور کامل تحقیق شده و یک نفر هم احضار اما هنوز به دادسرا نیامده است. این فرد برای تهران نبوده است.

13

آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی

  • سه بار درباره علت مرگ، پزشکی قانونی نظریه داد که به نتیجه نرسیدند که علت تامه مرگ چه بوده است؟ برای اینکه قاضی نظر خود را اعلام کند او از پزشکان خواسته تا در جلسه ای در این باره بحث کرده و پزشکان به پرسش های او پاسخ دهند. در این پرونده هنوز یک نفر در بازداشت است و از چندین نفر تحقیق شده است. قرار بود این جلسه در اولین روزهای امسال برگزار شود اما درباره تشکیل یا عدم تشکیل آن اطلاعی ندارم.

14

پاسخ درباره تاریج جلسه بعدی دادگاه قضات تعلیق شده کهریزک

  • تا دوشنبه 19 فروردین ماه نتوانستم با دادگاه صحبت کنم اما از طریق واسطه شنیدم که دادگاه اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت تشکیل جلسه خواهد داد.

15

پاسخ به چرایی تداوم فعالیت سعید مرتضوی در تأمین اجتماعی با وجود رأی دیوان عدالت اداری

  • دیوان عدالت اداری حکم خود را به وزارتخانه موردنظر اعلام کرده است. اگر حال اقدامی پس از اعلام رأی صورت گرفته باشد از سوی این فرد و وزارتخانه غیرقانونی و خلاف بوده و قابل تعقیب است.
کد خبر 208014
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز